Agapes Fotografia

Blog

Obiektywy do fotografii przyrody

Kategoria: Sprzęt, Tagi: , , , ,

Obiektywy do fotografii przyrody Ważne jest w fotografii przyrody by zaopatrzyć się w dobry obiektyw. Wielu fotografów odradza kupowanie zoomów o dużym zakresie. Ich zdaniem nie ma co na siłę fotografować tego co jest daleko i nawet przy największym przybliżeniu nie odda swojego charakteru. I nie trzeba też od razu zaopatrywać siew drogi sprzęt. Wielu ludzi zajmujących się fotografia przyrody używa obiektywów stałoogniskowych Daję one większe możliwości do robienia zdjęć. Jednak wielu odchodzi od tradycyjnych rozwiązań i wybiera aparaty cyfrowe. Warto zaopatrzyć się w obiektywy o jednym zakresie no szerokątne lub te typu 70-200 mm. Znawcy dziedziny fotografii polecają zoomy jasne choć to nie decyduje o wyglądzie zdjęć. Jasny zoom jednak ułatwia prace systemu. Ponadto, stara zasada głosi, że obiektyw jest najlepszy optycznie, gdy przymknie się go o dwie przysłony od maksymalnego otworu jaki oferuje. Jeżeli decydujemy się na kupno sprzętu do fotografii ważne jest tez by wybrać obiektyw z silnikiem najlepiej typu USM. Dzięki temu poprawi się nam szybkość ostrzenia obiektywu. Warto pamiętać, że wiele obiektywów dedykowanych do lustrzanek cyfrowych jest zaprojektowanych do pracy z mniejszym polem obrazowym (formatu APS-C). Dlatego nie mogą być używane w lustrzankach analogowych lub w lustrzankach typu pełnoklatkowego (Full Frame). Trudno wyrokować o rozwoju rynku, ale gdyby w przyszłości to właśnie format Full Frame (24x36mm) okazał się standardem (o czym mogą świadczyć obecne już aparaty wyższej klasy, takie jak Canon 5D i Nikon D700), albo kiedykolwiek zapragniemy wrócić do fotografii tradycyjnej, to może warto inwestować w obiektywy dostosowane do pracy w trybie “pełnej klatki”. Nie ukrywam jednak, że to myślenie jest bardzo długofalowe, a obiektywy dedykowane mogą dawać lepsze efekty niż obiektywy uniwersalne, a jednocześnie są tańsze i mniejsze.

Ogniskowa i obiektyw

Ogniskowa i obiektyw Bez obiektywu nie może działać żaden aparat. Jego zadanie polega na zbieraniu światła i skupianiu go na powierzchni światłoczułej, czyli matrycy. Obiektyw zbudowany jest z kilku wklęsłych i wypukłych soczewek zrobionych ze szkieł optycznych. Soczewka wytwarza ostry obraz przedmiotów, które znajdują się w pewnej odległości. Aby udało się złapać ostry obraz na innych obiektach trzeba przesunąć soczewkę względem matrycy. Do tego niezbędna jest funkcja autofocus w aparacie cyfrowym. Ogniskowa natomiast jest miarą zdolności soczewki do powiększania obrazu. Im ogniskowa jest dłuższa, tym większe będzie powiększenie. Ale jeśli wzrasta powiększenie, to zmniejsza się pole widzenia. Właśnie ze względu na kąty widzenia obiektywy dzielimy na szerokokątne, czyli krótkoogniskowe i teleobiektywy czyli długoogniskowe. W praktyce najłatwiej spotykamy obiektywy zmiennoogniskowe, czyli tradycyjne zoomy. Kupując aparat musimy wiedzieć, że w różnych modelach aparatów cyfrowych różne ogniskowe odpowiadają identycznej szerokości kadru. Dlatego też producenci podają najczęściej dwa zakresy ogniskowych np. w Olympus C-730Z: 5,9-59 mm to ogniskowa rzeczywista i jej odpowiedni w fotografii 35 mm (38 – 380 mm), który pozwala się zorientować w możliwościach układu optycznego, czyli zomm x 10.

Matryca CCD

Matryca CCD Każdy piksel matrycy jest czuły na światło o bardzo szerokim zakresie – generowanie ładunków następuje właśnie pod wpływem światła widzialnego, ale również w wyniku oświetlenia przetwornika podczerwienią. Aby nasz aparat uwiecznił kolory potrzebny jest mechanizm, który rejestruje światło o każdej z trzech podstawowych barw, czyli czerwoną , zieloną i niebieską. Taką funkcję spełniają specjalne filtry umieszczone tuż przed matrycą. Mówiąc prostym językiem matryca przypomina trójkolorową szachownicę, na której 1/3 pól jest czuła czerwień, na kolejnej części błękit i na ostatniej kolor zielony. Zespól soczewek to ostatni element przetwornika obrazu. Jego zadaniem jest skupienie światła n a powierzchni komórek. Matryce CCD powoli już zastępują nowocześniejsze typu CMOS. Elementy tego typu są czułe w każdym punkcie na wszystkie barwy jednocześnie, dlatego też kolory są ostrzejsze, a rozdzielczość jest dużo wyższa. Na przykład lustrzanki posiadają matryce CMOS o liczbie ok. 13 milionów pikseli, czyli są ponad dwa razy lepsze niż przetworniki CCD. Najbardziej zauważalnym elementem w cyfrówce jest ekran LCD. Dzięki niemu można podglądać na bieżąco obraz, jaki fotografujemy, następnie go obejrzeć, unikając w ten sposób fotograficznych wpadek. Choć bardzo ułatwiają fotografowanie, to jednak mają jedną dużą wadę nie można ich używać w ujemnych temperaturach oraz przy ostrym świetle słonecznym. Niektóre aparaty posiadają także głosowy komentarz przy każdej fotografii. Aparaty cyfrowe mają również możliwość robienia zdjęć panoramicznych, które ukazują całe otoczenie wokół punktu, któremu pstrykamy fotkę. Takie fotografie najlepiej wykonuje się umieszczając aparat na statywie. Fotografowanie ułatwia również automatyczne sterowanie ekspozycją, czyli odpowiednio ustawia się przesłona, czas otwarcia migawki i parametr ISO. Ma to wpływ na jasność i ostrość zdjęcia oraz nasycenie barw. Możemy być jednak pewni, że nasze zdjęcie jakościowo będzie bardzo dobre. Wymieniając elementy cyfrowe oczywiście nie można zapomnieć o kracie pamięci. Dzięki dużym pojemnościom możemy przechowywać na nich nawet kilka tysięcy zdjęć. Poza tym w niektórych aparatach jest również funkcja nagrywania filmu, więc duża karta z pewnością pomieści ważny dla nas film.

Aparat cyfrowy

Aparat cyfrowy Aparat cyfrowy działa dokładnie tak samo, jak dawne klasyczne aparaty fotograficzne na klisze, tyle że zamiast błony filmowej na płaszczyźnie ogniskowej umieszczony jest układ elektroniczny znany potocznie jako matryca CCD. Poza tym różni się tym, że większość cyfrówek nie posiada mechanicznego urządzenia spustu migawki. Zamiast tego matryca jest uaktywniana na ściśle określony czas, co odpowiada czasowi otwarcia migawki w tradycyjnym aparacie fotograficznym. Kiedy robimy zdjęcie cyfrowym aparatem, to matryca CCD próbkuje światło docierające przez obiektyw i przetwarza je na sygnały elektryczne. Później sygnały te są wzmacniane i przesyłane do konwertera analogowo – cyfrowego, który nadaje im postać cyfr. Na końcu zabudowany w aparacie komputer przetwarza zgromadzone dane cyfrowe, które następnie zapisywane są w pamięci jako zdjęcie. Większość aparatów przetwarza obraz na bieżąco. Są też takie aparaty, w których lekkie naciśnięcie spustu migawki powoduje ustawienie ostrość. Większość tych urządzenie reguluje jasność w sposób elektroniczny, Dla tego też przesłona jest nadal obecna w większości modeli aparatów.

Poprzednie